Pizza med fuldkorn - den absolut bedste opskrift

Guide: Sådan finder og bevarer du motivationen til en sund livsstil

sund livsstil

Sådan finder og bevarer du motivationen til en sund livsstil

Det kan nogle gange være lidt svært at finde motivationen til en sund livsstil – og endnu sværere at bevare den. Nedenfor giver jeg nogle gode råd, der fungerer for mig, og som måske kan hjælpe dig lidt på vej til en sundere livsstil.

1. Sæt nogle realistiske mål
Hvis du ønsker at tabe dig, så handler det først og fremmest om at sætte nogle mål – nogle realistiske mål. Hvis du ikke er vant til at træne, er det nok ikke realistisk, at du sætter dig for at komme af sted fem gange om ugen. Måske du i stedet skal overveje at starte med to-tre ugentlige træningspas, så du får sat nogle realistiske rammer for din træning. Derudover vil jeg anbefale dig, så vidt det er muligt, at du vælger nogle faste dage, hvor du lægger dine træningspas. På den måde vil det være nemmere for dig at planlægge udenom og skabe noget struktur i din hverdag, hvor du laver plads til din træning. Du kan også lave en fast træningsaftale med en ven eller veninde, så I lettere kan motivere hinanden til at komme af sted.

Det samme gælder din kost. Det er måske ikke så realistisk, at du fra den ene dag til den anden fuldstændig dropper sukker. Prøv i stedet at finde nogle sundere alternativer til de sukkerholdige fødevarer, så du stadig føler, at du får lidt sødt.

2. Balance er nøgleordet 
I en sund livsstil skal der være plads til at leve af andet end gulerødder og salat, og derfor er det vigtigt, at du husker at give dig selv lov og plads til at spise noget, som måske ikke lige passer ind i sundhedsbøgerne, men som gør dig glad. Det kan være små ting som en is en lørdag aften eller et stykke kage, fordi din kollega har fødselsdag. Uanset hvad, så handler det om, at du ikke skal slå dig selv i hovedet, fordi du engang imellem spiser noget ”usundt”. På den måde tror jeg, at man nemmere kan overkomme en sund livsstil, fordi den ikke er fyldt med forbud, men derimod sund fornuft og balance. Det kan også være, at man lærer at sætte mere pris på de små lækkerier, man engang imellem får, så de ikke bare bliver kørt ind i munden uden videre omtanke.

3. ”Nu har jeg trænet, så må jeg jo godt” 
Nej. Drop belønningerne og bryd det tankemønster. Hvis du træner for at kunne spise usundt, så har du tabt på forhånd. Du kan nemt og hurtigt spise langt mere end du forbrænder på en hel træning, og derfor er det vigtigt, at du, hvis du ønsker at nedsætte din fedtprocent, bliver nødt til at droppe det tankemønster. Som nævnt i punkt 2 handler det om balance, men den balance komme ikke i form af belønninger.

4. Nej, du kommer ikke til at ligne en mand
Jeg oplever ofte, at mange vælger styrketræning og vægte fra, fordi de er bange for at blive for muskuløse eller se maskuline ud. Lad mig lige slå fast, at du ikke kommer til at ligne Hulk, fordi du løfter vægte tre gange om ugen. Hvis du ønsker en stram figur, hvor man kan se de fremtrædende muskler, så bliver du nødt til at dyrke træning med modstand – eksempelvis vægte. Start langsomt ud og bliv fortrolig med de mange forskellige maskiner og vægte, der er i dit center, så du ikke får skader. Brug internettet og find nogle gode øvelser, som du kan lave med vægtene, så du har en idé om, hvordan du bruger dem. Eller endnu bedre – kig rundt i centret. Se og efterlign, hvad andre gør, så du på den måde lærer nogle nye øvelser og bliver mere sikker på, hvordan du skal bruge vægtene.

5. Er der et mønster?
De fleste af os har vel oplevet det med, at man starter på noget, som man egentligt er ret motiveret for, men efter lidt tid begynder de gamle vaner og undskyldninger at tage over. Det kan være, at dit træningstøj ikke lige er rent, eller at nu er klokken altså blevet for mange til at du kan nå den træning. Det er vigtigt, at du er ærlig over for dig selv og lærer dit tankemønstrer at kende, så du kan fange de små signaler, inden det går galt, og du ender i dine gamle vaner.

For mit vedkommende kan det nogle gange være svært at komme af sted til træning, hvis jeg først er kommet hjem. Derfor sørger jeg altid for at pakke mit træningstøj og lidt mad i min taske, så jeg har det med mig og dermed nemmere kan komme af sted til træning, mens jeg alligevel er ude. Men, selvfølgelig har jeg også de dage, hvor det hele er lidt noget øv og motivationen til træningen bare slet ikke er der. I stedet for at blive hjemme går jeg en lang tur, så jeg sørger for at få bevæget mig og ikke bare blive i sofaen. Det giver mig fornyet energi og tid til at tænke over alle de dejlige ting, jeg oplever ved en god træning, som så sikrer, at jeg kommer af sted – måske ikke sammen dag, men så i hvert fald dagen efter.

6. Drop sammenligningerne
Ja, måske har din veninde en super flad mave og det der hul mellem lårene, som mange drømmer om, men det hjælper ikke dig til at få det bedre. Sammenlign i stedet med dig selv. Skriv ned og før en journal over dine kropsmål, så du løbende kan følge med i, hvad der sker på din krop. Du kan også finde nogle billeder af dig selv, hvor du rent faktisk var glad for, hvordan du så ud, og bruge dem som motivation.

7. Skal et tal definere dig?
Jeg synes mange mennesker bruger alt for mange ressourcer på at veje dem selv og fokusere på det bestemte tal, som de gerne vil opnå. En almindelig vægt tager ikke højde for, hvad dine muskler vejer, eller hvor meget af dig, der rent faktisk er fedt. Jeg vil altid anbefale, at man i stedet bruger spejlet, sit tøj og et målebånd som udgangspunkt for, hvordan vægttabet og din træning går. Hvis du endelig gerne vil veje dig, så vil jeg anbefale, at du investerer i en vægt med kropsanalyse, så du kan få et bedre billede af, hvad der rent faktisk sker i din krop, og ikke blot fokusere på tallet. I min lokale Fitness World har de faktisk sådan en vægt, som man frit kan benytte.

8. Lav indkøbslister – og køb ikke ind, hvis du er sulten
Ja, den her kender du vist allerede godt, men det er altså et punkt, der er rigtig vigtigt. Hvis dit blodsukker er lavt, vil du have langt nemmere ved at smide nogle hurtige og lette løsninger i kurven, og dine valg er måske knap så velovervejet, som de ellers ville være. Sørg for at lave en indkøbsliste, hvor du nøje planlægger, hvad du skal spise. På den måde sparer du penge, og det er også langt lettere at sørge for, at det er de rigtige ting, der ryger i kurven.

9. Spring aldrig måltider over
Sørg altid for, at du får mad nok. Det er svært at holde motivationen til en sund livsstil, hvis man ikke har energi eller overskud. Den energi skal du blandt andet have fra din kost, og derfor er det vigtigt, at du ikke nægter dig selv mad, eller tror, at du bliver sundere af at springe måltider over. Sørg gerne for at have lidt nødder eller grøntsagsstænger med i tasken, når du er ude, så du får nogle små mellemmåltider i løbet af dagen. På den måde vil du også opleve, at du ikke overspiser til hovedmåltiderne, fordi du ikke når at opleve den der hungrende sult.

10. Børst dine tænder
Ja, det lyder måske lidt underligt, men det her er faktisk en af mine bedste tips til at undgå at falde i slikfælden om aftenen. Hvis jeg får lyst til noget sødt om aftenen, så børster jeg nemlig mine tænder. Det gør for det første, at sliktrangen forsvinder, fordi det virker forkert at spise slik, når man har en frisk smag af tandpasta i munden. Hvis det ikke hjælper, kan du eventuelt drikke en kop god te, som måske har en lidt sød smag, så du føler, at du alligevel får stillet sukkertrangen en smule. Er der intet af ovenstående, der hjælper, så sørg for at lave noget andet – det kunne være at gå en lille tur, så du fokuserer på nogle andre ting.

Det var mine 10 bedste tips til, hvordan du lidt nemmere kan finde motivationen og energien til en sund livsstil. Men husk nu på, at bare fordi, det her fungerer for mig, så er det jo ikke ensbetydende med, at det gør det samme for dig. Prøv dig frem og mærk efter, hvad du har det godt med.

sund livsstil

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Pizza med fuldkorn - den absolut bedste opskrift