Koldskåls-chiagrød med kammerjunkere og friske bær

Ved du ikke, hvad du skal have til morgenmad i morgen? Så lad mig lige inspirere med en af mine favoritter, nemlig koldskåls-chiagrød. Jeg er en af de typer, der hvert år venter spændt på, at supermarkederne får koldskål i køledisken. Jeg ved også, at jeg langt fra er den eneste, sådan som de bliver revet ned fra hylderne. Jeg mindes stadig den chiagrød, jeg får et par år siden fik i en koldskålsudgave på en restaurant i København. Siden er det en morgenmad, jeg selv har lavet et utal af gange. Underligt nok har jeg aldrig lagt opskriften ud - måske skyldes det, at jeg næsten ikke synes, det er en opskrift, da det er SÅ simpelt at lave. Oftest bruger jeg købe-koldskål, da det jo bare er nemmest, men hvis du vil give dig i kast med hjemmelavet koldskål, som faktisk også er ret så nemt, når alt kommer til alt, så har jeg sat opskriften ind på en sundere udgave lige nedenfor. Hvis du er rigtig sej, så laver du selvfølgelig også dine kammerjunkere selv - min sunde opskrift på kammerjunkere finder du lige her. Koldskåls-chiagrød smager fantastisk og er en morgenmadsopskrift, der også sagtens kan fungere som dessert en lun forårs- eller sommeraften - gerne parret med et koldt glas hvidvin. Jeg håber, at du er ligeså vild med koldskåls-chiagrød som jeg er - i så fald vil jeg sige, at den er svært vanedannende ;-)  

Koldskåls-chiagrød med kammerjunkere og friske bær

Tid: Natten over Antal: 1 portion
  • 2 spsk. chiafrø
  • 2 dl. koldskål - du kan enten lave din egen lidt sundere version efter min opskrift, som du finder her eller købe den selv
  • Evt. en smule vaniljepulver
  • Friske bær - jeg bruger jordbær og hindbær, men banan er også virkelig lækkert til
  • Kammerjunkere - de kan selvfølgelig undlades, hvis du gerne vil have en mere fedtfattig udgave. De kan også sagtens skiftes ud med granola
 

Fremgangsmåde

  1. Aftenen inden din koldskåls-chiagrød skal spises kommer du chiafrø og koldskål i en bøtte og vender det rigtig godt sammen med en ske.
  2. Stil på køl til morgenen efter, hvor det spises med friske bær, kammerjunkere eller granola