Lakselasagne med spinat

Efter fødslen: Hvornår får jeg min krop tilbage?

Efter fødslenJeg tænker, det for de flestes vedkommende kræver lidt tid, før man efter en fødsel ligner sig selv igen – både mentalt, men i særdeleshed også fysisk. Det var i går 4 uger siden, at jeg fødte Olivia og selvom fødslen ikke satte de store spor på min krop, så har graviditeten i den grad gjort det.

Jeg havde ingen strækmærker frem til de sidste uger af graviditeten, hvor de så stille og roligt tikkede ind på min krop som fine, lilla linjer på hofterne. Jeg smurte mig ihærdigt med alverdens graviditetesolier i alle 9 måneder, men det var altså til ingen verdens nytte. Min bækkenløsning gjorde mig også nærmest bundet til sofaen fra uge 17, så den eneste motion, jeg fik, var mine cykelture i roligt tempo og en lille gåtur i ny og næ. Dernæst fulgte en hel del væske i hele kroppen, og med en baby, der i sig selv vejede lidt over 4300 g., var jeg mildest talt kæmpe stor til sidst. Jeg vejede mig ikke selv i løbet af graviditeten, fordi jeg aldrig har gået specielt meget op i min vægt, men i stedet brugt spejlet som pejlemærke. Men når man er gravid og ligesom ikke har prøvet det før, så er det altså svært at vurdere, hvornår man har “taget for meget på” udover de almindelige graviditetskilo. Ved tredje lægetjek blev jeg dog vejet og fik meldingen, at jeg havde taget omkring 20 kilo på, men min læge mente ikke, at der var grund til bekymring, da hun jo kunne se, hvor meget væske, jeg havde i kroppen. Det var ikke rart at høre, men jeg vidste også godt, at jeg qua min situation med bækkenløsningen ikke kunne gøre specielt meget ved det på daværende tidspunkt.

Nu sidder jeg så her 4 uger senere og bevares, jeg har da tabt mig en hel del og har ikke længere væske i kroppen, men jeg har det stadig enormt svært med den krop, jeg står tilbage med. Den ligner på ingen måder den krop, der blev gravid, og jeg ved godt, at jeg ikke kan forvente, at jeg på bare 4 uger ligner mig selv igen. Men jeg havde håbet, at jeg på nuværende tidspunkt ville være lidt tættere på at komme ned i min normale tøjstørrelse. Jeg kan godt høre, at det lyder ekstremt naivt af mig at tro, at det skulle gå så stærkt. Jeg følte mig ikke specielt tilpas i min gravide krop, hvilket jeg tror har påvirket mit nuværende billede af, hvordan efterfødselsforløbet skulle være for mig, fordi jeg hele tiden sagde til mig selv, at det bare var de 9 måneder og så ville jeg hurtigt ligne mig selv igen. Jeg havde så bare ikke lige taget højde for, at mine bryster er enorme – faktisk så store, at alt mit tøj med knapper gaber over brystet – præcis som på billedet. I samme ombæring skal det lige siges, at sådan et sæt forlygter, hvor der hele tiden hænger et barn og ammer, de ikke er specielt interessante i længden… Derudover er huden på maven heller ikke helt så stram mere, men eftersom livmoderen er godt og vel 8 uger om at trække sig sammen, så går jeg og håber, at det blot er derfor, og at jeg ikke er en af de kvinder, der for altid bliver efterladt med for meget løst hud på maven efter en graviditet.

Så hvad vil jeg egentligt med det her indlæg? Jeg tror jeg vil gøre opmærksom på, at tiden efter fødslen kan være rigtig hårdt – ikke mindst grundet ens nye rolle, men også i forhold til ens eget selvbillede og forventninger. Det her er første gang i rigtig mange år, at jeg ikke har følt mig tilpas i min krop, og som ny mor med en masse ting at forholde sig til, er det lidt af en mundfuld. Heldigvis har jeg en enorm lyst til at komme i form igen og få trænet min krop op, så jeg leder ihærdigt efter noget efterfødselstræning, der kunne være godt for mig (hvis du kender til noget i Odense, du kan anbefale, så er du meget velkommen til at dele det med mig).

Der er ikke andet for end at væbne sig med tålmodighed og tage tyren ved hornene, så jeg forhåbentligt kan komme tættere på en krop, jeg igen er glad ved. Jeg forsøger at affinde mig med, at det ikke bliver den krop, jeg startede ud med, men det er også okay – jeg har født et barn og det er sgu noget af en bedrift i sig selv, så selvfølgelig efterlader det mærker på kroppen, og når jeg ser på min lille datter, ville jeg ikke være de mærker foruden. Men jeg er heller ikke typen, der lukker øjnene og håber, at “problemet” forsvinder, hvis jeg ikke forholder mig til det. Og med problemet mener jeg mit eget selvbillede, så det er en ting, jeg skal arbejde på den næste tid, mens jeg får trænet min krop tilbage til et stadie, jeg igen er glad ved. Jeg håber, at mit ærlige indlæg kan være en hjælp til andre, der står i en lignende situation. Personligt synes jeg ikke, der er specielt meget fokus på de ting, der i forhold til kroppen kommer efter fødslen, og for mit vedkommende har det altså været en del. Allerede i dagene efter fødslen sagde jeg til min kæreste, at min krop kløede alle steder, og pludselig opdagede jeg, at jeg havde kradset mig selv til blods på ben og arme. Jeg snakkede med min sundhedsplejerske om det, som ikke lige vidste, hvad det var, men hun mente, det var stressrelateret. Jeg har ikke følt mig specielt stresset (i hvert fald ikke mere end jeg tænker er normalt med et nyfødt barn) og har så selv efterfølgende kunne google mig til, at nogen kvinder oplever en enorm kløe på kroppen i takt med hormonudsvinget efter fødslen. Fedt altså… Kløen er heldigvis på vej retur nu, og jeg er meget opmærksom på ikke at kradse, men helt ærligt, hvorfor får man ikke udleveret en folder efter fødslen med alle de gener, man som ny mor kan risikere at opleve i et efterfødselsforløb? Det gad jeg da egentligt godt. Til gengæld kan du være sikker på, at du alle steder fra blive gjort opmærksom på at knibe sammen for neden.

8 kommentarer

  • Sandra

    Hej😊Kom sådan til at tænke på bogen “40 uger efter” af Cana Buttenschøn som handler om præcis hvad man kan forvente efter fødslen. Måske den kunne være noget?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Simone Thrane Nielsen

      Hej Sandra
      Ja det kan da godt være, at jeg skal tage et kig på den. Der er jo stadig en del uger endnu til de 40, så mon ikke, der kommer flere ting, jeg skal forholde mig til i min nye krop. Tak! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anja

    Jeg har gået hos morskrop.dk i Odense både før og her efter fødslen. Mit barn er næsten 7 måneder, og de første par måneder efter fødslen havde keg det på samme måde som dig – jeg følte mig totalt forkert. Nu er jeg begyndt at acceptere den og ihvertfald flytte fokus til at få en stærk krop igen 👍 det er også strækmærker på både mave og hofter, jrg har brugt meget tid på at hade dem og brokket mig til min kæreste, som bare siger: jamen det er jo bare sådan du er nu 💙

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Simone Thrane Nielsen

      Hej Anja
      Var du glad for deres efterfødselsforløb – og hvornår startede du? Jeg er nemlig lidt i tvivl om, hvorvidt Olivia magter at ligge og kigge, mens jeg træner. Hun er ikke en baby, der på nogen måder kan aktivere sig selv endnu og det der med bare at ligge finder hun ingen ro ved desværre.
      Og det glæder mig et eller andet sted at høre, at jeg ikke er den eneste, der har det sådan her. Tak for din besked.
      Knus Simone

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hannah

    Kære Simone.
    Det skal nok ændre sig. Lige nu er din krop stadig i gang med at finde balancen.
    Jeg kan anbefale Morskrop i Odense! Det har fået mig tilbage efter fødslen. Kate er fantastisk og man bliver en stærkere version af sig selv, både fysisk og psykisk. Hun møder dig præcis dér hvor du er i dit forløb og med hensyn til de skavanker, man uundgåeligt, får efter en graviditet.
    Der er både mulighed for træning indenfor og udenfor, og efter endt barsel er der mulighed for at træne kvindecross hvor mødre i alle aldre mødes og træner i det fri. Jeg kan ikke anbefale det nok!
    God påske og tillykke med din skønne datter.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Simone Thrane Nielsen

      Hej Hannah
      Tak for din dejlige besked. Jeg har efterhånden fået flere anbefalinger omhandlende Morskrop, så dem bliver jeg simpelthen nødt til at tage et kig på. Jeg må dog vente lidt til Olivia er noget ældre, da hun lige nu slet ikke kan ligge selv, hvorfor jeg tænker det bliver svært at træne.
      Knus Simone

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rachel

    Mors krop i Bolbro har vidst efterfødsels træning. Gik der til før fødsels træning osv det var virkelig godt!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Simone Thrane Nielsen

      Ja dem har jeg luret lidt på. Tak for anbefalingen!
      kh
      Simone

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Lakselasagne med spinat